Råd och tips vid upphandling
Vi samlat råd och användbara länkar för dig som ska upphandla HLR-utbildning till ditt företag eller organisation. Många hör av sig till oss och undrar över nivå på utbildning, vilka krav de ska ställa m.m. så vi hoppas kunna räta ut några frågetecken!
Vilken utbildning krävs?
Börja med att tänka igenom vilken nivå på utbildning ni behöver, är det Vuxen-HLR eller Barn-HLR? Kanske Första hjälpen? Det är de utbildningar som rekommenderas för samhället och för personal som arbetar inom äldreomsorg t.ex.
Inom sjukvården finns särskilda utbildningsprogram, likaså för insatspersonal. Det går att läsa mer om alla utbildningar på HLR-rådet hemsida. Här finner du dokument för respektive utbildningsprogram där tid för utbildning, antal deltagare per instruktör m.m. beskrivs. Det finns också en kvalitetspolicy för samhället och för sjukvården.
Behörig instruktör
Den instruktör som ska hålla i HLR-utbildningen ska vara registrerad i HLR-rådets utbildningsportal för att vara behörig att använda HLR-rådets material och för att kunna utfärda digitala kompetensbevis till kursdeltagarna. Alla aktiva instruktörer kan skriva ut ett intyg från Utbildningsportalen där det står vilka utbildningsprogram de är behöriga att utbilda i, så be att få se det vid upphandling.
Instruktören ska registrera genomförd utbildning i Utbildningsportalen. Om upphandlaren önskar kan de medarbetare som ska gå kurs skapa ett eget konto i Utbildningsportalen och där få ett digitalt kompetensbevis efter genomförd kurs. Det är en trygghet för dig som upphandlare att begära detta då instruktörer endast kan utfärda digitala kompetensbevis i de program de har behörighet att utbilda i. Ett exempel är att du som upphandlare beställer i grundutbildning i Barn-HLR till din personal, om då leverantören inte kan tillhandahålla ett digitalt kompetensbevis utfärdat i Utbildningsportalen så är troligen inte instruktören behörig att hålla den kursen.
Det är bra att känna till att utbildningsföretagen kan infoga sin logga på det digitala kompetenskortet, det är en tjänst HLR-rådet tillhandahåller.
Med ett eget konto i Utbildningsportalen får kursdeltagarna förutom kompetensbeviset också en påminnelse på mail när det är dags att gå repetitionsutbildning.
HLR-rådets riktlinjer
Kursen som upphandlas ska följa HLR-rådets riktlinjer avseende förberedelser, tid för utbildning och antal deltagare per instruktör, likaså att rätt material så som övningsdockor används. Dokument för varje utbildningsprogram finns här. HLR-rådets utbildningsmaterial är framtaget enligt gällande europeiska riktlinjer för HLR och Första hjälpen och följer den senaste forskningen inom området.
Det är alltid viktigt att våra riktlinjer följs, men kanske extra viktigt när det gäller sjukvårdspersonal och insatspersonal som förväntas att agera inom ramen för sin yrkesutövning.
Sammanfattning:
- tänk igenom utbildningsnivå,
- kräv att få se instruktörens kompetensbevis
- begär digitala kompetenskort
- kontrollera att rätt utrustning kommer att användas vid utbildningstillfället.
Vid frågor, kontakta utbildning@hlr.nu