Under 2020 har det tyvärr ramlat bort fler hjärtstartare än vanligt ur Hjärtstartarregistret jämfört med tidigare år. Det kan bero på flera saker. Under pandemin har företag med hjärtstartare stängt, eller t.o.m. gått i konkurs. Ansvariga personer som vi kontaktar med mail var sjätte månad för s.k. validering, har blivit permitterade eller avskedade. Försäljningen av nya hjärtstartare har också sjunkit under 2020. Förutom dessa mer pandemirelaterade orsaker finns det även mer vanliga anledningar till mailstudsar som gör att vi inte får svar:
1) Ansvarig person byter för- eller efternamn, och därmed mailadress
2) Ansvarig person byter mailadress av andra orsaker, t ex byte av internetleverantör
3) Företaget byter domänadress/företagsnamn/företaget läggs ner eller slås ihop till större enheter
4) Ansvarig person slutar och lämnar inte över uppdraget till annan person
5) Ansvarig person är föräldra- eller studieledig, alternativt långtidssjukskriven, och lämnar inte över uppdraget till annan person
Som ägare till hjärtstartare är du viktig, din hjärtstartare kan rädda liv. I åtta Regioner i Sverige finns nu frivilliga livräddare (Sms-livräddare) som blir larmade till hjärtstopp, antingen för att hämta närmaste hjärtstartare eller direkt till personen med hjärtstopp för att göra HLR. Vi behöver därför få in fler, och rätt registrerade hjärtstartare i Hjärtstartarregistret. Gå in på Sveriges Hjärtstartarregister och kontrollera om ”din” hjärtstartare fortfarande är synlig på kartan. Om inte, kontakta info@hjartstartarregistret.se så hjälper vi dig att aktivera den igen. När du ändå är inne på kartan: Titta även på öppettiderna, är de ändrade? Meddela oss!
#tillsammansraddarviliv #allakanraddaliv #jagkanhlr